Voor u het weet stijgt u boven de bomen en gebouwen uit, de piloot brengt de luchtballon naar een mooie vaarhoogte zodat u uitgebreid van het uitzicht kunt genieten. Tijdens de ballonvaart glijdt België als een groot schilderijdoek onder u door en kunt u genieten van de rust en het uitzicht vanuit de mand. U kunt genieten van dorpjes, steden, buitengebieden, bossen en rivieren.
Onderweg vertelt de piloot het een en ander over het gebied waar overheen wordt gevaren en u kunt de piloot natuurlijk alles vragen over de luchtballon. Gemiddeld hangt de luchtballon tijdens de ballonvaarten tussen de 250 en 600 meter hoogte, dit is een mooie hoogte zodat u ver van u af kunt kijken maar ook alles op de grond nog duidelijk kunt zien.
Aangekomen op het opstijgterrein wordt de ballon startklaar gemaakt. De mand wordt uit de trailer gehaald. Vervolgens worden de gasflessen geïnstalleerd, de brander gemonteerd, staalkabels en gasslangen bevestigd. Wanneer dit in orde is, wordt alles grondig gecontroleerd door de piloot. De piloot geeft een passagiersbriefing aan de passagiers. Ook de crew krijgt een briefing van de piloot.
Daarna wordt de ballon gevuld met koude lucht met behulp van een ventilator. Wanneer de ballon goed gevuld is met koude lucht, wordt de ballon verwarmt met de branders.
Na enkele minuten staat de ballon overeind en kan de piloot de laatste controles uitvoeren. Daarna mogen de passagiers instappen.
De piloot verwarmt nog even de ballon … en weg zijn ze!
Voor de ballonvaart zelf, is er een grondige voorbereiding nodig. De piloot raadpleegt het weer en op basis daarvan maakt hij een beslissing: “go or no go”. Het doorgaan van de ballonvaart is afhankelijk van de weersomstandigheden. Te veel wind, regen en kans op onweer dragen niet bij aan een veilige ballonvaart. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van allerlei actuele weerkaarten en vooruitzichten.
Wanneer het weer goed is, maakt de piloot een vaarroute op aan de hand van de wind en de vliegkaarten. De exacte plaats van vertrek is afhankelijk van de windrichting en snelheid en eventuele beperkingen. Er moet aan het eind van de vaart natuurlijk wel een goede landingsmogelijkheid zijn.
Tradities zijn er om in ere te houden.
Op het landingsterrein heffen we het glas bij een traditionele ballondoop en passend verhaal over de geschiedenis van de ballonvaart.
Daarna ontvangt elke passagier een papieren oorkonde! En babbelen we na over de ballonvaart.
Na ongeveer een uurtje in de lucht vertoefd te hebben gaat de piloot opzoek naar een geschikt landingsterrein. Op dat moment zal hij de briefing herhalen voor de landing en zal je in de landingshouding moeten gaan staan.
En dan ... sta je terug met beide voeten op de grond.
De ballon wordt leeggelaten en terug opgeruimd.
Alles heeft zijn plekje in de trailer.
Wij varen in de regio Haspengouw en Hageland. In totaal beschikken wij over 10 vaste opstijglocaties verspreid in de regio. We blijven trouw aan onze regio. We varen lokaal en kennen dan ook de regio om je veel achtergrondinformatie te geven tijdens de vaart. Je zal ons bijvoorbeeld niet in Oost-Vlaanderen zien ballonvaren en maken geen beloftes die we niet kunnen nakomen. Zo zullen we nooit garanderen dat je over je eigen huis kan varen. Want een ballon heeft (nog) geen stuur. Eerlijkheid duurt het langst, toch?